2010 ΕΣΠΑ:ΚΑΛΟ ΚΟΥΡΑΓΙΟ ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΛΑ ΣΑΡΑΝΤΑ
Αναφορικά με το ΕΣΠΑ, την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα έχουν ακουστεί πολλά. Tόνοι μελάνης έχουν χυθεί σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.
Το ΕΣΠΑ αφού το διαχειρίζεται το Κράτος (με τους εκάστοτε κυβερνώντες κάθε φορά που ίδιοι είναι), δεν μπορεί παρά να ακολουθεί τον παραλογισμό του Κράτους. Και δεν θα είμαι θεωρητικός (αφού είναι η δουλειά μου) αλλά προχωρώ σε συγκεκριμένα παραδείγματα:
1a. Η 1η Δράση για μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανατέθηκε στις Τράπεζες να την "τρέξουν" με αμοιβή 1800€ για κάθε πρόταση. Οι Τράπεζες, παρά τη διένεξη συμφερόντων (γιατί έχουν ενεργή οικονομική συναλλαγή με τους πελάτες τους και ως εκ τούτου δεν μπορούν να είναι αντικειμενικές στην αξιολόγηση της επένδυσής του και στον έλεγχό της σε ακόλουθο στάδιο) προχώρησαν σε τάξιμο δανεισμού στους επενδυτές για το σύνολο της επένδυσης, κάτι που απαγορεύεται καθώς ο δανεισμός που αφορά την επένδυση δεν μπορεί να ξεπερνά το 25% (άλλη μια παρατυπία). Αποτέλεσμα, 48.000 υποβολές και μόλις 7.500 εγκρίσεις. Το Κράτος όμως θα πληρώσει με 1800€ και για τις 48.000 προτάσεις τις Τράπεζες. Τυχαίο; Δε νομίζω
1β. Για το ίδιο πρόγραμμα αρκετές ιδιωτικές τράπεζες ανέθεσαν σε ιδιώτες συμβούλους την αξιολόγηση των προτάσεων των επενδυτών, παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι σύμβουλοι αξιολογούσαν και προτάσεις που είχαν ΟΙ ΙΔΙΟΙ υποβάλει στην συγκεκριμένη τράπεζα. Όμως αυτό το αισχρό το ΥΠΟΙΑΝ δεν το θεωρεί "Διένεξη συμφερόντων-Conflict of interest που λένε και οι αγγλομαθείς". Αποτέλεσμα, εντελώς τυχαία οι συγκεκριμένες προτάσεις πήραν από τις πιο υψηλές βαθμολογίες πανελλαδικά με αποτέλεσμα την παραποίηση των αποτελεσμάτων της δράσης. Σαν να έχει πολλές υποθέσεις για εξέταση το Πρωτοδικείο, να αναθέσει π.χ. στον Κούγια την αξιολόγηση και μέσα σε αυτές να έχει δικές οτυ υποθέσεις και ο Κούγιας... Θα τις αξιολογήσει άραγε αντικειμενικά; Δε νομίζω... (Αλέξη παράδειγμα είναι, μην παρεξηγηθείς και αρχίσεις τις αγωγές).
2. Για πρώτη φορά Υπουργός (Κατσέλη) προέβη παρατύπως και αντικανονικά (κανένας κανονισμός επιδοτήσεων δεν δίνει τέτοιο δικαίωμα) σε μείωση των διαθέσιμων πόρων από 250 εκ€ στους Ελεύθερους Επαγγελματίες και από 1,05 δις € στα 500 εκ€ στο ΠΕΠ. Υπογραμμίζω ότι ήταν γνωστή πια η υψηλότατη συμμετοχή στις δύο δράσεις, ωστόσο η μείωση έλαβε χώρα και μάλιστα σε καιρό που δεν είχε ξεσπάσει η κρίση. Το πιο τραγικό είναι ότι η απόφαση αυτή δεν έγινε ΦΕΚ αλλά σύρθηκε μέχρι την Άνοιξη και το καλοκαίρι -αντίστοιχα- οπότε και ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των δράσεων.
3. Παρά το ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος έχει ήδη 3.500 υποβολές που δεν έχουν αξιολογηθεί από τον Αύγουστο του 2008 και οι επενδυτές έχουν ξεχάσει τί επένδυση ήθελαν να κάνουν, το Υπουργείο μερίμνησε για νέο Αναπτυξιακό Νόμο. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ανακοίνωσε ότι στο νέο νόμο θα αξιολογούνται πανελλαδικά οι επενδύσεις και επομένως μια βιοτεχνία ζαχαροπλαστικής θα συγκρίνεται με το νέο εργοστάσιο π.χ. της ΦΑΓΕ... Ούτε κριτήρια τοπικής ανάπτυξης και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, αλλά μπανανία... Το τραγικό εδώ είναι πως προκειμένου να πάνε για διακοπές με ηρεμία έστειλαν στις 3.500 προτάσεις email ζητώντας εκ νέου κάποια οικονομικά στοιχεία για επικαιροποίηση (σημειώνω ότι αυτό είναι παράτυπο διότι τα στοιχεία που αξιολογούνται είναι τα επίκαιρα της υποβολής και όχι αυτά μετά 2 ετών -μετά κρίσης κιόλας που σαφώς είναι δυσχερέστερα).
4.Κατά την αξιολόγηση των προτάσεων της 1ης δράσης ΠΕΠ για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, 2 τράπεζες αλλοίωσαν τις βαθμολογίες αρκετών προτάσεών τους προκειμένου να τύχουν έγκρισης αφού είδαν ότι ο ανταγωνισμός ήταν μεγάλος. Αυτό κυκλοφόρησε και στα άλλα "κοράκια" (από το κόρακας κοράκου μάτι δε βγάζει-όπου "κόρακας"=Τράπεζα) και αφού έχαναν συμφέροντα το ανέδειξαν και όλες οι προτάσεις τους επαναξιολογήθηκαν. Ωστόσο, υπήρξε συμφωνία να μην μιλήσει κανείς και μαθευτεί επισήμως διότι ήταν παραποίηση στοιχείων με κίνητρο (τη λήψη επιδότησης από τον πελάτη τους).
5. Στο επίπεδο της ανάπτυξης και της ρευστότητας, βγήκαν από το Κράτος δύο προγράμματα μέσω ΤΕΜΠΜΕ. Το ένα αφορούσε εξόφληση χρεών προς το Δημόσιο και φυσικά κανείς δεν προχώρησε σε υποθήκη της περιουσίας του για την πληρωμή...της εφορίας και του ΙΚΑ. Το άλλο πρόγραμμα που ζητούσε να ανατρέψει τους κανονισμούς του εμπορίου στην Ελλάδα, αφορούσε στη λήψη δανείου από την επιχείρηση για να πληρώσει τους προμηθευτές της αντί να τους δώσει 3μηνες, 6μηνες και 9μηνες επιταγές... Μέχρι σήμερα πρέπει να έχουν συναφθεί πανελλαδικά 3 δάνεια όλα κι όλα (κυκλοφορεί ως ανέκδοτο μεταξύ συμβούλων)...
6. Σε όλες τις επιδοτήσεις σχεδόν (πλην του Αλ.Μπαλτατζής), ζητά το Κράτος τραπεζικές βεβαιώσεις ίδιας συμμετοχής και μάλιστα για το προηγούμενο 6μηνο της υποβολής. Ξεφτίλα 1η: Οι επιδοτήσεις ποτέ δεν ανακοινώνονται τόσο νωρίς αφενός(η τελευταία φορά ήταν πέρσι το καλοκαίρι οπότε και εξαγγέλθηκαν ένα 4μηνο πριν από τον Χατζηδάκη και όλως τυχαίως δεν προκηρύχθηκαν ποτέ -έμειναν εξαγγελθείσες) και ξέρει καλά το Κράτος ότι οι επιχειρήσεις δεν έχουν ποτέ τόσα χρήματα "παρκαρισμένα" αφετέρου. Έτσι λοιπόν, εμμέσως πλην σαφώς τις καθοδηγούν στις Τράπεζες για να λάβουν (έναντι τραπεζικών και "στελεχικών" εξόδων), βεβαιώσεις απολύτως ψευδείς τις οποίες και δέχονται.
7. Ο ΟΑΕΔ που πέρα από την ξακάθαρη αποτυχία του στη λειτουργία για την καταπολέμηση της ανεργίας, την οικτρή εξυπηρέτηση ιδίως μετά την αποχώρηση των stagers, είναι ο πλέον αναξιόπιστος οργανισμός πληρωμών. Περικόπτει για "ψίλου πήδημα" πληρωμές με τη δικαιολογία "κάνε ένσταση" χωρίς να έχει εξασφαλίσει εξέταση της ένστασης παρά σε 14-18 μήνες. Το τραγικό είναι τριπλό στον ΟΑΕΔ: α) Υποχρεώνει τους ανέργους να περνούν 1 φορά το μήνα από εκεί δίνοντας το παρόν ως καλοί "κατάδικοι" γιατί αλλιώς χάνουν την κάρτα ανεργίας τους και αν είναι μακροχρόνια άνεργοι γίνονται "just" άνεργοι (λές και δεν υπάρχει ίντερνετ να κάνουν την ανανέωση της κάρτας 24 ώρες το 24ωρο /365 ημέρες το έτος, αλλά δεν μπορούσαν αυτό να το εντα΄ξουν στο νέο πόρταλ που έκανε ο "πρώην" Βερναδάκης), β)Απαιτεί από ανέργους (δηλαδή από οικονομικά ασθενείς ομάδες, ΠΡΩΤΑ να ιδρύσουν επιχείρηση (με όλα τα έξοδα μίσθωσης έδρας, έναρξης στην εφορία, αγοράς εξοπλισμού) κι έπειτα να υποβάλουν με την ελπίδα της επιδότησης (24.000 σε διάρκεια 36 μηνών, δηλαδή κάτι ΟΑΕΕ, κάτι ενοίκια), γ)Αναφορικά με την πληρωμή των επιχειρήσεων για τους επιδοτούμενους ανέργους, απαιτεί ασφαλιστική ενημερότητα και άρα εξόφληση του ΙΚΑ αυτό τον μήνα, καταθέτεις ανά τρίμηνο, τα εξετάζει 30-40 ημέρες στο ΚΠΑ, τα στέλνει για έλεγχο στη Διοίκηση, του επιστρέφουν κάποτε και μετά 3μηνο λαμβάνεις χρήματα... Τίμια πράγματα. Ο ΕΝΤΙΜΟΣ ΟΑΕΔ...
8. Η αδειοδότηση επιχειρήσεων ιδίως μεταποιητικών και υγειονομικού ενδιαφέροντος είναι ακόμα δαιδαλώδης. Για να ανοίξεις ένα αρτοποιείο (ας πάω σε κάτι απλό) θα πρέπει να πας στη Διεύθυνση Ανάπτυξης της Νομαρχίας, μετά στη Διεύθυνση Υγεινής και επίσης στο Δήμο, να σε καθυστερήσουν κανένα 5μηνο, για να βάλεις ένα φούρνο, ένα ζυμωτήριο και να πουλάς ψωμί... Μάλιστα το τραγικό είναι πως αδειοδοτείσαι και κανείς δεν γνωρίζει τί γίνεται με τα καυσαέριά σου, ούτε και στα μετράνε ποτέ (22 μέτρα και 35 σταθμά στα περιβαλλοντικά θέματα).
9. Ο ΟΑΕΕ. Με 500 τουλάχιστον ευρώ το δίμηνο ως εισφορά (που σε μερικές περιπτώσεις φτάνει τα 1000€) για κάθε εταίρο της επιχείρησης, παρέχει μακράν τις πιο ανεπαρκείς υπηρεσίες υγείας. Με τα ίδια λεφτά σε μια ιδιωτική ασφάλιση θα σου τηλεφωνούσαν κάθε τέταρτο για να σε ρωτήσουν αν έβηξες. Και πώς συνδέεται με την επιχειρηματικότητα αυτό; Είναι άλλη μια πληγή εξόδων για την επιχείρηση που δεν σου επιστρέφει κυριολεκτικά ΤΙΠΟΤΑ, ένα ενοίκιο δηλαδή ακόμα που πάει να καλύψει τις τρύπες των δομημένων ομολόγων.
10. Εφορία και νέοι επιχειρηματίες: Όποιος και να είσαι σε δέχονται για έναρξη, αρκεί να εισπράτει το Κράτος ΦΠΑ και φόρους. Ανεπίδεκτοι νέοι και νέες επιχειρηματίες πάνε στην εφορία και υπογράφουν την πτώχευσή τους. Δεν υπάρχει ούτε μια κρατική υπηρεσία ενημέρωσης επαγγελματικού προσανατολισμού για ενήλικες. Η πολιτεία έχει αποφασίσει ότι ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός του Γυμνασίου είναι επαρκής (και όχι η ώρα του παιδιού) και επομένως δεν χρειάζεσαι άλλη γνώση. υστερόβουλη τακτική διότι αν υπήρχε γνώση, ούτε το 1/4 των επιχειρήσεων δεν θα ξεκινούσαν τη λειτουργία τους (απώλεια εσόδων από χαρτόσημα, εγγραφές και συνδρομές σε ασφαλιστικά ταμεία, φόρους σε λογιστικές αμοιβές, αμοιβές δικηγόρων, συμβολαιογράφων κ.ο.κ.).
11. Εφορία και επιχειρήσεις: Υπέρογκοι φόροι που αποτρέπουν την παρουσίαση εσόδων και αναδεικνύουν σε "βραβευμένους σεφ" τους λογιστές των επιχειρήσεων. Στην Ελλάδα που οι φόροι πλησιάζουν το 40% όταν πια γίνονται τελικά εισόδημα των εταίρων της επιχείρησης, παραθέτω μόνο το παράδειγμα της Κύπρου (αποφεύγοντας τη Λετονία στην οποία ο φόρος είναι 0%): Φόρος στα καθαρά έσοδα 10% και αν δώσεις προϋπολογίζοντας το φόρο σου σε μετρητά το Μάη κάθε έτους Χ παραπάνω ευρώ, στα επιστρέφουν εντόκως με 6-8% τον Οκτώβρη. (θέλει ρευστότητα το Κράτος; να μια τακτική). Και γεννάται το ερώτημα: Γιατί κάποιος που παράγει λογισμικό να μην ιδρύσει με 2-3000€ μια κυπριακή εταιρεία και να πουλά στην Ελλάδα το λογισμικό του με φόρο 10% (απαλλαγή ΦΠΑ ως ενδοκοινοτική συναλλαγή).
12. Κράτος γενικά: Σου χρωστάει, στα δίνει όποτε θέλει και έχει ΑΤΟΚΑ. Του χρωστάς, πληρώνεις προσαυξήσεις και κινδυνεύεις να πας και φυλακή. Αν είσαι μάλιστα ελεύθερος επαγγελματίας σε θεωρεί εξ ορισμού κλέφτη φοροφυγά και επειδή μάλιστα στο λέει πολλές φορές την ημέρα σε κάνει κιόλας (Ουμπέρτο Έκο: Το επαναλαμβανόμενο ψέμα γίνεται αλήθεια).
13. Κράτος και ενημέρωση: Εκτός από δελτία τύπου και αραιά ερωταπαντήσεις, το Κράτος δεν κάνει καμιά άλλη ενημέρωση για τις επιδοτήσεις. Αποτέλεσμα, η κινητήριος δύναμη ενημέρωσης να είναι τα συμβουλευτικά γραφεία τα οποία, επειδή δεν υπάρχει ορισμένο επαγγελματικό πλαίσιο στον κλάδο, να έχουν διείσδυση από αεριτζήδες, απατεώνες και άλλους ευκαιριακούς τύπους που αμαυρώνουν το επάγγελμα και ταλαιπωρούν-απογοητεύουν τους επενδυτές έλληνες επιχειρηματίες. Αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που έγινε από το Μάη του 2009 το ΕΣΠΑ-FORUM, ακριβώς για να συμμετέχουν σύμβουλοι από όλη την Ελλάδα, να απαντούν ερωτήσεις επενδυτών για κάθε επιδότηση και όλα αυτά ΔΩΡΕΑΝ (χωρίς συνδρομή και έξοδα εγγραφής) υποκαθιστώντας το ανύπαρκτο ΚΡΑΤΟΣ.
ΠΗΓΗ: http://ksipnistere.blogspot.com/2010/08/2010_31.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου